Vooral veel vergaderen, praten en overleggen. Op allerlei verschillende niveaus en met allerlei verschillende mensen, vooral allerlei locale en provinciale bestuurlijke organen. Over het algemeen is het vooral een bestuurlijke functie waarin veel moet worden overleg, besloten en uitgewerkt. Lintjes doorknippen en koffie drinken met honderdjarigen zijn ECHT uitzonderingen.

Hoe zijn agenda er precies uitziet, hangt nogal sterk af van de grootte van de gemeente waarover hij/zij burgemeester is, en de specifieke problemen in die regio. De agenda van een burgemeester uit een grote stad ziet er heel anders uit, uiteraard, dan die van een burgemeester in een grote agrarische gemeente.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Regelmatig zullen er besprekingen met wethouders zijn, vrijwel dagelijks wordt er onderling overlegd.

Sommige dagen (meestal 's avonds)staan de raadsvergadering en de vergadering met het college en wethouders op de agenda. Bij de raadsvergadering is de burgemeester namelijk de voorzitter en moet alles in goede hand houden. Bij de vergadering met college en wethouders moet hij zelf vaak onderwerpen op de agenda zetten en eigen voorstellen in het college bespreken.

Hij heeft ook een aantal eigen taken en bevoegdheden. Zo is hij verantwoordelijk voor de openbare orde. Er zullen regelmatig bijeenkomsten/ besprekingen plaatsvinden met de politie, brandweer, handhavers. Bij issues en vernieuwingen enz. zal er weer overleg moeten plaatsvinden.

Soms heeft de burgemeester ook nog naast de wettelijke taken één of meerdere politieke portefeuilles. Bijv. personeel en organisatie, financieën, economische zaken,
voorlichting en publieke relaties. Het college van B&W beslist daar over.

Onze burgemeester is erg open naar de inwoners toe en heeft de drempel laag gemaakt voor de burgers om met hem in gesprek te gaan. Ik heb hem eens een brief gestuurd met klachten die ik had over issues die in mijn ogen niet konden mbt de politie / handhaving.
De volgende dag belde hij mij terug en toen we er niet uitkwamen na 1 uur bellen, stond ik een dag later ook op zijn agenda om op persoonlijk gesprek te komen. Hij nam mijn klachten serieus en heeft toen weer gesprekken gevoerd met de betrekkende instanties. Ik zal niet de enigste zijn die dit doet, dus zullen er ook andere gesprekken met bewoners op staan.
Zo zijn er regelmatig jubilea, recepties, openingen en anderssoortige situaties zijn waarbij hij in zijn functie vereist is aanwezig te zijn of gewenst.
Ook de jaarlijkse lintjesregen of onderscheidingen gegeven door de koningin, moet hij uitvoeren.
amc